Toogdag

Afgelopen donderdag (13 september 2018) stonden wij met IUNCTIO op de Toogdag. Dit was een dag georganiseerd door Curriculum.nu om het onderwerp ‘burgerschap’ binnen het onderwijs te bespreken. De voornaamste vraag was ‘hoe leiden we onze leerlingen op tot “goede” burgers?’ Ook wij als IUNCTIO mochten hier onze bijdrage bij leveren met een creatief spel genaamd Over de Streep.

Wij maakten ook een aftermovie.

De Toogdag vond plaats op het KWC Culumborg, een school waar men veel aan internationalisatie doet. Wekelijks zijn leerlingen van alle jaarlagen weg voor uitwisselingen met de verste landen om het onderwijs daar te beleven. Het KWC doet haar best om hun leerlingen op te leiden tot echte wereldburgers, wat zeker in deze tijd van globalisering een interessant onderwerp is.

De dag begon met een korte opening door de rector van het KWC, waarna we doorgingen naar een kort vragenrondje van het ontwikkelteam van Curriculum.nu. Het Stedelijk Gymnasium Arnhem is een van de ontwikkelscholen die Curriculum.nu helpt met het onderwerp ‘burgerschap’ te integreren binnen de scholen van Nederland. Het ontwikkelteam van Curriculum.nu had dus nog wat vragen voor de leraren die met ons mee waren (mevrouw Poel en meneer …) en voor de rector van het SGA, mevrouw Stuiver.

Daarna gingen we door naar het eerste rondje van het Carroussel. Hier gaven wij drie keer onze interactieve discussie. Deze begonnen we met een korte uitleg van wat IUNCTIO nou eigenlijk was, wat we doen en wie er nou allemaal mee te maken heeft. Daarna speelden we Over de Streep met een aantal stellingen over het onderwerp ‘burgerschap’. Een van deze stellingen was bijvoorbeeld “In het onderwijs moet het opleiden tot goed burger belangrijker zijn dan het leren van een vak”. De aanwezigen konden dan kiezen of hij of zij het eens waren met deze stelling en konden in een bepaald vak gaan staan. Daarna stelden wij hen vragen en gingen we in discussie. (Meer van deze discussie is te zien in onze aftermovie).

De volgende ronde van het Carroussel konden wij meedoen met de aanwezige lezingen, met bijvoorbeeld onderwerpen als burgerschap op het VMBO of leerling-mediation, waarbij basisschoolleerlingen één voorzitter aanwijzen, die alle conflicten op het schoolplein kan oplossen. Al nam dit allemaal plaats op een gymnasium, of überhaupt op het voortgezet onderwijs, konden wij er toch veel van opsteken en was het erg inspirerend om naar te luisteren.

Na die ronde Carroussel, was er een workshop, waarbij we aan het werk gingen om verschillende bouwstenen van Curriculum.nu te bespreken. Dit zijn opdrachten die de scholen binnenkort zullen krijgen op het gebied van hun leerlingen opleiden tot burger. Hierbij kregen we de grappige opdracht om bepaalde woorden in een van de bouwstenen uit te beelden met kleine voorwerpen uit een Bouwdoos om te zien welke onderdelen van de bouwsteen wij belangrijk vinden en om te kijken waar de bouwsteen nou eigenlijk in principe over ging. Dit was met het doel dat de projectleden van Curriculum.nu konden kijken of zij de juiste waarden in de bouwstenen terug konden vinden.

Al met al was het een inspirerende dag, waarbij we vereerd waren om ons eigen steentje bij te dragen. Wij kunnen niet wachten om te zien wat Curriculum.nu over het burgerschap gaat zeggen en wat ons eigen SGA met deze bouwstenen gaat doen!

Klik hier voor onze aftermovie.